الخميس، مارس 12، 2009

حابس ....حابس

رن موبايلى فجأة الساعة 10 بليل:
-ألو ..مساء الخير استاذ عمرو ؟
-أفندم!!
-مدام (فريدة )كلمتنى عن حضرتك وبتقول إن حضرتك شخص جميل وحد محترم جدا .
أنا :تحت أمرك.
-ميرسى .يافندم أنا(مروة ) من التليفزيون من أسرة إعداد برنامج "فاشون هاوس" على قناة نايل فاملى.عاوزين نسجل مع حضرتك حلقة فى البرنامج.عن الستاير والمفروشات.
أنا:اوكى !!!مافيش مشكلة .بس مش لازم نقعد مع بعض علشان نحضر .
-نحضر إيه؟؟؟ممكن حضرتك تيجى قبل الهوا بنص ساعة تستعد فيهم .هو حضرتك ماطلعتش عالهوا قبل كدا؟
أنا: الحقيقة ماحصلش .طيب . مش محتاجة تقعدى معايا أفتحلك روءوس موضوعات ونعمل خطة عمل .أفتكر أنا مش هاطلع فى برنامج رأى سياسى .دا برنامج تقنية وتنفيذ أكتر منه رأى .
-حضرتك عاوز تيجى!!براحتك ممكن يوم الإتنين الساعة 12.
أنا :اتفقنا .هاجيبلك معايا نسخة من كتابى عن الستائر .
-ميرسى .
_______________________________________________________


يوم الإتنين رحت التليفزيون سألت على معدة برنامج فاشون هاوس
رد على موظف الاستعلامات بتعالى وعجرفة واضحة :
- معنديش اذن دخول ليك. هو فى ميعاد؟
أنا :هاطلبها فى التليفون .
فى التليفون قالتلى أنا هانزل آخدك من عالباب .
أنتظرت قليلا لأجد فتاه فى مقتبل العمر تأتى مبتسمة وقد عرفتنى رغم زحام المدخل .
-أستاذ عمرو ؟؟؟
أنا :أهلا بيك .(مادا يدى بالمصافحة )
وفى الأسانسير وجدت شروق مديرة الإعداد اللى لاحظت توترى فابتسمت وقالت مساء الخير حضرتك طبعا جيت هنا قبل كدا.
أنا :عمرى ما جيت هنا
مروة:تحب تشوف الاستديو اللى هاتصور فيه ؟
أنا :مش الفكرة .أنا بس عاوز أديلك النسخة دى اللى ممكن تساعدك فى الإعداد .ولو عندك أى استفسار تحت أمرك .
-استفسار زى إيه؟
أنا :هاتدخلى فى الموضوع ازاى؟
-ازاى صحيح؟؟؟؟؟؟
بدأت أعطيها روءوس موضوعات محورها الستائر وكانت تسجل الأسئلة باهتمام .
أكملت روءوس الموضوعات سبعة فوجدتها تقول :
-من السبع اسئلة دول هاقدر أطلع كمان سبع أسئلة .يعملوا معانا ساعة عالهوا .
أنا :البرنامج مدته ساعة ؟(يالهوى ..)فى سرٍى
-كل الضيوف بيبقوا مستكترينها فى الأول ويطلعوا يقولوا عدت بسرعة أوى .عموما حضرتك انا شايفاك مهتم وبتحب تعمل كل حاجة بنفسك .ممكن تحضر الحلقة الجاية من الاستديو.
تعالى يوم الخميس الساعة اربعة .
________________________________________________________

يوم الخميس الساعة اربعة مدخل اربعة --ماسبيرو
سألت الاستعلامات على الآنسة مروة من اسرة إعداد فاشون هاوس .
الاستعلامات:اسمك إيه؟
أنا:عمرو أمين عمران.
الاستعلامات بعد البحث على الكمبيوتر:ماعنديشالإسم دا.
أنا :هاطلبها عالتليفون .
طلبتها قالتلى هانزل اسمك حالا واعملك إذن دخول .
انتظرت قليلا ثم عاودت الكرة على الاستعلامات.
الاستعلامات:اسمك موجود من بدرى على فكرة .ممكن البطاقة ؟
وريتهاله فقرأها ثم ردها لى .
(عموما أنا عندى حساسية من الأمن بكل أنواعه)
-شكرا أطلع الدور كام ؟
الاستعلامات:السابع
عديت من بوابة زى بوابات المترو باستخدام التصريح واتجهت للأسانسير ودست على السابع.
عامل الأسانسير مكانش موجود بس الأسانسير ماطلعش لحد ما هامل الأسانسير جه.
دخلت الدور السابع لقيت مكتوب قدامى (إذاعة فلسطين) .
سألت أحد المارة قاللى معرفش سألت واحد تانى قاللى فى التالت .
نزلت التالت لقيت قناة النيل للأخبار .سألت واحد ماشى قاللى فى الرابع .
طلعت الرابع لقيت صوت العرب .
مروة طلبتنى على التليفون بتقوللى انت فين قلتلها أنا فى الرابع .
قالتلى :يا أستا ذ عمرو إحنا فى برج (ص)..ماسبيرو مبنى من 3 مبانى تعالالى فى ص الدور السابع.
لقيت واحد ابن حلال مشى معايا شوية وخرجنى من برج (س) الى (ص) وبعد كمان سوءالين لقيت استديو فاشون هاوس .
-----------------------------------------------------------------------------------------------

حضرت الاستديو من ورا الكاميرا واتعرفت على المذيعة والمخرجة .
البرنامج كان حلو .والضيف كان محترم ويستاهل تسمعله .
والتليفونات اللى كانت بتيجى الاستديو عالهوا كانت حقيقية والله العظيم .
الهوا خلص .سلمت عالضيف وقلتله كنت هايل .
اتكلمت شوية تانية مع مروة وشروق واتفقنا على تصوير البرنامج عالهوا الساعة خمسة يوم الخميس الجاى .
انتظرونى .

هناك تعليقان (2):

غير معرف يقول...

صباح الخير

تجربه لذيذه رغم انك كنت مضطرب ومتوتر

صافي الود

عماد يقول...

Good Luck