السبت، أبريل 19، 2008

عندما وجدت نفسى روحا بلا جسد

نظر لى كلوز تو إيل بأمل وقال :
-عزيزى حسن السؤال نصف العلم _فكر فى أسئلتك كويس وصيغها مظبوط واسمع إجابتى .
أنا :طيب عاوز أعرف الزعامات الدينية راحت فين ؟بس ممكن قبل ما تجاوبنى تقولى إذا كان الناس بيتحاسبوا كل واحد حسب دينه ولا طريقة الحساب موحدة ؟
كلوز تو إيل :الناس -كل الناس -قيادات وعوام بيتحاسبوا بنفس الطريقة .بس المقياس المطلق مختلف عن عن مقاييس الناس المرتبطة بالمصالح والعادات والتقاليد .
أنا :يعنى إيه مقياس مطلق ؟
كلوز تو إيل :الخير من حيث هو خير والشر من حيث هو شر .
انا :يعنى أنا لقيت سقراط فى الجنة وكذلك فولتير والمرحوم غاندى !طبعا بمقياس الخير المطلق والشر المطلق الناس دى كويسة .دى فهمتها .لكن مقاييس الخير والشر عند الزعامات الدينية مقاييس خاصة .بل محلية .يبقى بيتحاسبوا إزاى ؟
كلوز تو إيل :رجال الدين فرضوا على أتباعهم مقاييس شديدة المحلية للخير والشر .كانت مرتبطة بأسلوب حياة الناس فى المنطقة وفرضوها بنفوذهم .
أنا :طيب !النفوذ دا جابوه منين ؟
كلوز تو إيل:اكتسبوه من أتباعهم !اللى كانوا ماشيين وراهم فى الصح والغلط .وعملوا دعاية من قديم الأزل لحد ما صدقوها ورجال الدين صدقوا أنفسهم .
أنا :كلامك دا يشمل كل رجال الدين حتى الأنبياء ؟
كلوز تو إيل :عزيزى ..أنت باين عليك مثقف ! هاكلمك على أساس إنك عندك حد أدنى من المعرفة يخليك تفهمنى .
أنا :تفضل .
كلوز تو إيل :آدم أبو البشر كانت قضيته هى (الأمن )كان بيخاف من الموت وعاوز يؤمن لنفسه احتياجاته المعيشية لأنه كان حاسس دايما بالخطر .
أنا :ودا علاقته إيه بسؤالى ؟
كلوز تو إيل :أنت مش فتحت موضوع الأنبياء ؟أنا ش هاقدر أكلمك بشكل عام او سطحى .وطبعا سؤالك عن الأنبياء وعلاقتهم برجال الدين مالوش محل من الإعراب بالنسبة لآدم .لكن أنا حبيت أجاوبك إجابة موسعة علشان تقدر تفهم كل نبى لوحده .
أنا معلش أعذرنى أصلى متعود على إن اللى أسأله على حاجات زى كدا يكلفتنى ويقوللى هى جت كدا .
كلوز تو إيل :معلش أنا عاذرك -اتكلمنا عن آدم بعد كدا ييجى إبراهيم ودا كانت قضيته مختلفة .
أنا :إزاى ؟
كلوز تو إيل :قضيته كانت الحرية .لأن المجتمع البابلى كان فيه آليات خضوع مركبة من أصغر طفل لأكبر راس فى بابل .من خضوع الطفل لأمه والأم لزوجها والزوج لأمه وكل هذه المنظومة الأسرية تخضع لرئيس قبيلة أو عشيرة والكل يتبع الكهنة ومن فوقهم الملك الذى يدعى الألوهية وأنه يميت ويحيى .إبراهيم كان فتى حر .حطم كل التابوهات البابلية المرموز لها بالأصنام .ودعوة التوحيد تبعه تعنى عدم الخضوع للتابوهات الفاسدة والتعلق بالمطلق .
أنا :المطلق بتاع هيجل ؟
كلوز تو إيل :خلينى أكمل علشان منخرجش عن الموضوع .
أنا تفضل .
كلوز تو إيل :خللى بالك إن إبراهيم ما كانش حواليه حد لا كهنة ولا شعب ولا دياولو .
أنا :وبعدين
كلوز تو إيل :بعد كدا ييجى موسى وقضيته كانت مختلفة عن آدم وعن إبراهيم .
أنا :إزاى يعنى ؟
كلوز تو إيل :آدم كانت مشكلته الأمن وإبراهيم كانت مشكلته الحرية ,أما موسى فمشكلته كانت العدالة.
أنا :دى واضحة جدا .
كلوز تو إيل :بس خللى بالك إن الثقافة البابلية افترست الرسالة السماوية بمجرد موت يوشع بن نون .
أنا :وحياتك دا كان فى احكام سماوية بتتعدل وفقا للتوجهات البابلية فى حياة موسى .ومتنساش حادثة قتل حمور بن شكيم فى حياة يعقوب .
كلوز تو إيل :برافو عليك
أنا :برافو عليا ؟!لحد دلوقتى مش حاسس إنك بتجاوب على سؤالى عن رجال الدين .
كلوز توإيل : لو تصبر شوية هاتفهم .ممكن أكمل كلامى ؟
أنا :تفضل .
كلوز تو إيل :مؤسسة الكهنة ظهرت بعد موسى .
أنا :لكنها كانت موجودة قبل موسى وقبل ابراهيم كمان فى بابل وغير بابل .
كلوز تو إيل :بس ربنا ماقالش عليها . لكن البشر دايما يعملوها .ابراهيم كسرها بس كان لوحده وموسى كسرها لكنها ظهرت تانى من بعده .والمشكلة إنها من ناحية الشكل تبنت مطالب موسى وترفع شعاراته .ولكن من حيث المضمون هى آلية خضوع ضد مبادىء ابراهيم و آلية إرهاب ضد مبادىء آدم .
أنا :إزاى يعنى ؟ دا الواحد لما يسمعهم وهما بيتكلموا تحس إن كارنيه الجنه فى جيب الشيخ .
كلوز تو إيل :إنت ما خدتش بالك إن أى مؤسسة دينية دايما تطالب شعبها بالخضوع للحاكم والصبر عليه وإن كان ظالما .؟
أنا :آه .
كلوز تو إيل :الحاكم الظالم المستبد دايما احكامه قهرية
ودايما بيخضع شعبه لسلطته المطلقة ويرهبه ويخليه فقير ومحتاج والسلطة الدينية هى أول حاجة بتساعده على إنه يحقق الظلم والخضوع والفقر .
أنا :بدأت أفهم .
كلوز تو إيل :بعد كدا ييجى عيسى .
أنا :قضيته كانت إيه ؟
كلوز تو إيل :كان الله يرضى عليه بيدور على سعادة إنسان واحد .
أنا :أنت باين عليك بتحبه .صح ؟
كلوز تو إيل :فعلا أنا بحبه لأن توفير العدل والحرية والسلام غير كافى لتحقيق السعادة على المستوى الشخصى .
أنا :قصدك تقول إنه كان بيدور على سعادة كل فرد لوحده مش مبادىء وشعارات عامة زى اللى قبله .
كلوز تو إيل :يعنى الفرق اللى بينه وبين اللى قبله إن قيمهم كانت مجتمعية وهو كان بيدور على سعادة إنسان واحد .
أنا :ودا علاقته إيه بموضوعنا ؟
كلوز تو إيل :ماهو المؤسسة الدينية كانت عندها الكفاءة لابتلاع دعوته ثم إعادة إصدارها من جديد فى منظومة خضوع وظلم وفقر وإرهاب وحروب لا تنتهى .
أنا :كدا أنا فهمت قصدك .
كلوز تو إيل :لسه فى واحد مهم جدا .
أنا :قصدك سيدنا محمد ؟
كلوز تو إيل :أنت بتحبه ؟
أنا :بحبه علشان بحس إنه عالمى بس أتباعه محاصرينه فى نقطة العروبة .
كلوز تو إيل :معاك حق .أنا مش قلتلك فى الأول إن البابليين قاوموا النصائح السماوية ولما مقدروش يقضوا عليها استسلموا وبعد شوية بيرجعوا كل حاجة لسابق عهدها والتاريخ بيعيد نفسه لكن سقف المطالب بيرتفع مع كل دعوة .
أنا :وازاى دا حصل مع سيدنا محمد ؟.
كلوز تو إيل :هو حافظ على مطالب اللى قبله مجتمعة .لكنه أكد وبصراحة على عدم وجود مؤسسة دينية وأكد استقلالية الأفراد عن المؤسسات .وعدم مسئولية المؤسسات عن أى أفراد
أنا :أنت عمال تلف وتدور .قصدك براءة المتبوع من التابع وكل واحد مسئول عن نفسه وكدا .صح ؟
كلوز تو غيل :مخيبتش ظنى فيك .برافو عليك .
أنا :يا عم الملاك أنا سألتك عن رجال الدين لقيتك بتجاوبنى عن الأنبياء .عاوز توضيح أو لنقل صراحة .
كلوز تو إيل :يعنى الشيوخ والكهنة وكل رجال الدين ونساؤه مالهمش اصل .وسيدى المسيح حذركو من الأنبياء الكذابين والمسحاء الكذابين .وسيدك محمد حذركو من علماء السوء وهما لو كانوا عددهم بسيط مكانش الأنبياء شغلوا بالهم بالتحذير منهم لكن دول كتير أوى .
أنا :بنسبة كام يعنى ؟
كلوز تو إيل 99,99999فى المية ..
انا :طيب أنا عاوز أشوف حد منهم .
كلوز تو إيل :فى جماعة من اللى قتلهم كمال أتاتورك بيتحاسبوا لسه .تيجى نروح نشوفهم ؟
أنا :دول كانوا بيقولوا إن دول شهداء وفى الجنة حدف .
كلوز تو إيل :دول لسه بيتحاسبوا علشان طول لسانهم وكلامهم الكتير باسم ربنا وإدعائهم إنهم على حق .وخللى بالك إنهم كانوا من أركان الظلم والقهر والفقر والإرهاب فى دولة بنى عثمان .
أنا :ياللا نلحقهم .نفسى اتفرج .
كلوز تو إيل :اركب جنبى .
ركبت جنبه وما إن أغلقت الباب حتى وجدت نفسى مع كلوز تو إيل أما ملاك يقول لآخر :شيوخ الدولة العثمانية اتاخدوا من هنا فسألته :ماتعرفش راحوا فين .؟
الملاك :النار يا كابتن .
أنا :ياللا يا كلوز تو إيل نسبقهم على هناك .
كلوز تو إيل :أنا عارف الباب بتاعهم تحب نستناهم قدامه ؟
أنا :ماشى .ووصى يحضروا غدا ومكان ظل نقعد فيه .
كلوز تو غيل :أوكى إنزل خلاص وصلنا .
لقيت الغدا محطوط على ترابيزة فوقها شمسية قعدت آكل وقبل ما أخلص أكل لقيت أوتوبيس مكسر وبيطلع دخان من كل ناحية وصل وبينزل منه شيوخ دولة بنى عثمان
وقفوا شوية على ما ينادوا أساميهم
سمعت واحد من الشيوخ بيقول للى جنبه "مالنا لا نرى رجالا كنا نعدهم من الأشرار"قلت لكلوز تو إيل :
سمعت يا صديقى يظهر إن ربنا نفسه علمانى .؟

الأحد، أبريل 13، 2008

عندما وجدت نفسى روحا بلا جسد

الصوت الملائكى:أنا مش هاقدر أروح دلوقتى علشان عندى شغل ,واحد مات واتحاسب ورايح أشوف نتيجته .
- أنا :طيب ماهو كل ما أطلب منك حاجة هاتقولى مشغول .هو الموت بيبطل ؟أنا مش منقول من مكانى قبل ما تحققلى طلباتى
الصوت الملائكى:هاكلملك رؤسائى .ثانية واحدة
غاب الملاك قليلا ثم عاد للظهور وقال :أقدملك"ستب تو إيل "..هى إز يور تور ليدر
-أنا :هو خريج لغات ..ممكن يكلمنى عربى
ستب تو إيل :ممكن طبعا ..اتفضل ياعمور
أنا :على فين ؟
ستب تو إيل :على الجنة .مش عاوز تشوف أصحابك سقراط وفولتير وغاندى ؟
أنا :هما فى الجنة ؟!!!!دا انا كنت فاكرهم غير كداوقال كنمت عاوز اطلعهم ..الحمد لله ربنا كبير وعادل وأهل لكل ثقة ..طيب أنا غيرت رأيى
ستب تو إيل :خلاص ؟هاتستلم القصر
-
أنا : لا! هانروح مشوار مع بعض
ستب تو إيل :فين يا عمور ؟أنا تحت أمرك
- أنا: عاوز اشوف عزازيل
ستب تو إيل :أنت طلباتك كلها غريبة كدا ؟
-أنا :أنا عاوز استلم على نظافة ..أصلى شفت فى الدنيا كتير ومكنتش قادر أعمل حاجة وكنت بسمع كلام كتير عاوز أتأكد من صحته .
ستب تو إيل :شكله كدا مش آخر طلب !
- أنا :عليك نور ..هههههه
ستب تو أيل :بس أنت عارف إن عزازيل لسه مجاش .
-!!!!! أنا:صحيح بس عاوز أشوف أوضته
.
ستب تو إيل :اركب ورايا .
ركبت وراه حاجة زى الموتوسيكل وبمجرد الركوب لقيت روحى أنا وستبتو إيل قدام أوضه على بابها واحد واقف بمنتهى الإشمئناط .
تقدم ستب تو إيل للواقف مناديا
:ستيبانوهل!!!!!!!!! معايا ضيف عاوز يلقى نظرة .جهز الغواصة وهات بدلة الزيارة .
قدم لى ستب تو أيل بدلة تشبه بدل رجال الفضاء فلبستها ثم صعدت الى عربة تشبه الغواصة بها فتحة زجاجية .
سألت ستب تو إيل :هو صاحبك ضارب بوز ليه كأن حد مزعله ؟
ستب تو إيل :أبدا هو بس مركز علشان مستنى عزازيل .
- أنا : مجهزين مقابلة يعنى ....يا نهار اسود ...لما المقابلة كدا أومال العذاب إزاى ؟
ستب تو إيل :هاتشوف عينة.
-دخلنا أوضة لقيت فى ترمومتر قرايته 1200 مئوية وفى الوسط موجود خازوق ضخم طالع منه حراشيف مدببة على طول الخازوق .
سالت ستب تو إيل :بيشتغل إزاى ؟
ستب تو إيل :اولا درجة الحرارة عندهم تحكم فيها إلى ملا نهاية .لكن الخازوق دا حكاية تانية .دا واخد كهربا لا تقل عن 22ألف فولت .والحراشيف معمولة من التيتانيوم
وكل دا راكب على آلية طرد مركزى لما بتشتغل بتولد أشعة جاما .تخيلت العذاب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الأوضة كانت كئيبة وسودا وحراسها بيهزوا الأرض وشكل السلاسل أصلا يهز البدن فقلت
-ياللا بينا .أنا أعصابى اتوترت الأوضة كئيبة والله أنا عذرت صاحبك ستيبانوهل :
ربنا يكون فى عونه
ستيب تو إيل :عاوز تروح حته تانية ؟
- أنا :أيوة فى ناس مكانش مسموح للى زيى بالكلام عليهم وكنت تلاقى اللى يقول عليهم نص كلمة متهم بكل حاجة وحشة .رغم انهم كانوا بيبيعوا اى حاجة عشان الفلوس وواحد منهم قاللى انت عمرك ما هاتورد على جنة .
ستب تو إيل :بص يا عمرو .انا ملاك مابفهمش فى البلاغة والتورية .مبفهمهاش وهى طايرة ....نزلها ووريهالى بوضوح عشان أفهم .
أنا :قصدى الزعامات الدينية .الرسمية منها خصوصا
يعنى شيوخ الإسلام والبطاركة والأحبار والناس دى كلها .
ستب تو إيل :شوف يا عمور ...أنا مجرد تور ليدر ..مقدرش اتكلم بشكل مجرد .....يعنى لو عاوز تروح مكان معين أنا تحت أمرك .
- أنا :عاوز اشوف حد من الناس دى وحد يفسرلى وضعهم عشان انا عارف ان لسانهم طويل وقدراتهم اللغوية والخطابية متخليش واحد زيي يعرف يرد .
ستب تو إيل :الكلام دا خارج اختصاصى .ثوانى اعمل تليفون .
أخرج ستب تو إيل جهازا يشبه موبايل اريكسون تى 28 وتحدث قليلا
ظهر فى الأفق وجه مطمئن ذو أجنحة تسد الأفق .
قدمه لى ستب تو إيل :رئيسى .كلوز تو إيل
هايخدك مكان ما أنت عاوز ويجاوبك على أسئلتك .
- أنا :شكرا يا سيدى !!!اتفضل أنت سلام يا ستب تو إيل ....باى
نظر لى كلوز تو إيل نظرة كلها تشجيع وقال
-عاوز تروح فين ؟-
أنا :مش ستب تو إيل اداك فكرة؟؟انت باين عليك محترم ومش هاعرف اتكلم معاك

الأربعاء، أبريل 02، 2008

عندما وجدت نفسى روحا بلا جسد

_بطراوى !!!! سوق بسرعة زى ما انت عاوز بس بلاش حركات مفاجئة عشان بنخض.-
-قلبك خفيف .-
هو انت مركب معاك شوال بطاطس ....انت بتبقى عارف انك هاتقف أو هاتلف ...أنا ببقى بتكلم أو بتفرج عالشارع .ألاقيك رازعنى فى--مطب .
_لو ماسوقتش كدا مش هانعرف نمشى -.
_أنا هاربط الحزام ...هى فين البتاعة ...على الله يكون شغال ؟ -
-شغال -
...............................
لسه بشد الحزام قام أحمد خد يمينه عشان يعدى من عربية نقل فى اللحظة اللى دخلت عربية هوندا من شارع جانبى .-.
-حاسب يا أحمد !!!!!!! -
خيشنا أنا والبطراوى فى العربية الهوندا وراسى اتخبطت فى التابلوه ....قبل ما أحط الحزام طبعا .
أغمى عليا ...ويمكن طلعت روحى ....التابلوه عليه بقعة دم وهدومى كذلك
الناس اتلمت ...شكلها كدا حالتى كانت خطر
بعد مناقشات متعجلة فضل البطراوى نقلى لمستشفى قريب وصرف النظر عن الحادث من خوفه عليا
كان عمال بيهز فيا وأنا مابحطش منطق .
كنت فى حالة ضعف شديدة ولا أتحمل خبطة فى تابلوه سيارة مسرعة وأنا جواها فضلا عن نزيف فى الرأس
شالونى بطريقة أو بأخرى
فيما سمعت صوتا ينادى :
-عمرو أمين عمران .!!!!!!!!!! -
نظرت بخاطرى لا بعينى تجاه الصوت الملائكى
-نعم ...رديت بأدب -.
الصوت الملائكى:تعال هنا !
-هنا فين ؟ -
الصوت الملائكى :حيث لا حيث
-نعم -.
الصوت الملائكى :أنت معملتش خير فى دنيتك ...
- يا لهوى !!!! -
الصوت الملائكى :اسكت خلينى اكمل ..ونظر إلى ورقة بين يديه كمن يلقى بيانا واستأنف أنت معملتش خير فى دنيتك .بس ما عملتش شر .عشان كدا صدر قرار بإنك تاخد قصر فى طرف السور فيه خدمات معقولة .
- معقولة إزاى يعنى ...إيه الأوبشنز بالظبط ؟ -
زغر لى صاحب الصوت الملائكى بعد أن تكثفت صورته حتى أراها وقال :
- تقصد إيه ؟ -
مين معايا فى القصر ..ومين الجيران ...وأقدر أروح فين ؟ومين اللى هايجينى ..وإيه الخدمات اللى جوا القصر ؟ -
الصوت الملائكى :عندك تليفون ..أطلب أى حاجة هاتجيك دليفرى .ومعاك فى القصر حبيبتك .ولما تسكن تقدر تضيف خدم وشغالين .وجيرانك ناس من مستواك .
-طيب ..القصر دا ملك ولا قانون جديد ؟ -
الصوت الملائكى :ممممممممممممم!؟ممكن تترقى وتاخد حاجة أحسن ..أنت واستعدادك لو كملت النقص اللى فيك
-ممكن أزور حد او حد يزورنى ؟ - الصوت الملائكى:ممكن ...بس ما تباتش بره.
-قبل ما أسكن عاوز اطمن على ناس معينة -
.
الصوت الملائكى :ناس مين ؟أنت غلباوى ليه
-سقراط وفولتير وغاندى
الصوت الملائكى :انت مالك ومال الناس دى !
-بحبهم وبحس إنى مديون ليهم .وعاوز اطمن عليهم -.
الصوت الملائكى : ملفاتهم مش معايا .
يعنى هما هايتحاسبوا بطريقة تانية ؟ -
الصوت الملائكى ممممممممممممم؟
- وحياتك يا ملاك ...شوفهم فين وطمنى عليهم - .
الصوت الملائكى :إيه دا ؟..بنى أدم غريب ...أنا ماليش دعوة بالحاجات دى --
بس أنا ليا -
الصوت الملائكى :اسمع ...قصرك هناك أهو تعالى اسلمهولك ونعمل جرد للحاجات اللى فيه
-إيه البيروقراطية دى ...يا ملاك دى الجنة من غير ناس ما تنداس .أنت ماسمعتش المثل دا ولا إيه؟
وأنا عاوز ةالناس دى
الصوت الملائكى :اسمع أنا مش فاضى ...عندى شغل ..فى واحد بعدك عالدائرى
.- ماليش دعوة ..هاتهملى ..ولازم تعرف إنى عاوز ناس -
تانية بس أنا إتفاجئت بموتى ...هاقعد مع نفسى شوية .وأقلك .بس التلاتة ....... دول أساسيين
.
الصوت الملائكى :أنت هاتعطلنى !!!...أقلك إيه بس ؟ماهو أنت لما لقيت نفسك فى الجنة اتدلعت .
- حاسب ؟!!!!!!!!! -
الصوت الملائكى :اللهم لا اعتراض
-بسرعة اخطف رجلك وهاتلى الناس دى معايا وإلا مش منقول من هنا -.
الصوت الملائكى :بص .فى هنا بند اسمه الشفاعة ..ممكن تحت البند دا نجيبلك الناس دى ...بس تملى استمارة شفاعة
-روح هاتها بسرعة ؟. -