السبت، أبريل 19، 2008

عندما وجدت نفسى روحا بلا جسد

نظر لى كلوز تو إيل بأمل وقال :
-عزيزى حسن السؤال نصف العلم _فكر فى أسئلتك كويس وصيغها مظبوط واسمع إجابتى .
أنا :طيب عاوز أعرف الزعامات الدينية راحت فين ؟بس ممكن قبل ما تجاوبنى تقولى إذا كان الناس بيتحاسبوا كل واحد حسب دينه ولا طريقة الحساب موحدة ؟
كلوز تو إيل :الناس -كل الناس -قيادات وعوام بيتحاسبوا بنفس الطريقة .بس المقياس المطلق مختلف عن عن مقاييس الناس المرتبطة بالمصالح والعادات والتقاليد .
أنا :يعنى إيه مقياس مطلق ؟
كلوز تو إيل :الخير من حيث هو خير والشر من حيث هو شر .
انا :يعنى أنا لقيت سقراط فى الجنة وكذلك فولتير والمرحوم غاندى !طبعا بمقياس الخير المطلق والشر المطلق الناس دى كويسة .دى فهمتها .لكن مقاييس الخير والشر عند الزعامات الدينية مقاييس خاصة .بل محلية .يبقى بيتحاسبوا إزاى ؟
كلوز تو إيل :رجال الدين فرضوا على أتباعهم مقاييس شديدة المحلية للخير والشر .كانت مرتبطة بأسلوب حياة الناس فى المنطقة وفرضوها بنفوذهم .
أنا :طيب !النفوذ دا جابوه منين ؟
كلوز تو إيل:اكتسبوه من أتباعهم !اللى كانوا ماشيين وراهم فى الصح والغلط .وعملوا دعاية من قديم الأزل لحد ما صدقوها ورجال الدين صدقوا أنفسهم .
أنا :كلامك دا يشمل كل رجال الدين حتى الأنبياء ؟
كلوز تو إيل :عزيزى ..أنت باين عليك مثقف ! هاكلمك على أساس إنك عندك حد أدنى من المعرفة يخليك تفهمنى .
أنا :تفضل .
كلوز تو إيل :آدم أبو البشر كانت قضيته هى (الأمن )كان بيخاف من الموت وعاوز يؤمن لنفسه احتياجاته المعيشية لأنه كان حاسس دايما بالخطر .
أنا :ودا علاقته إيه بسؤالى ؟
كلوز تو إيل :أنت مش فتحت موضوع الأنبياء ؟أنا ش هاقدر أكلمك بشكل عام او سطحى .وطبعا سؤالك عن الأنبياء وعلاقتهم برجال الدين مالوش محل من الإعراب بالنسبة لآدم .لكن أنا حبيت أجاوبك إجابة موسعة علشان تقدر تفهم كل نبى لوحده .
أنا معلش أعذرنى أصلى متعود على إن اللى أسأله على حاجات زى كدا يكلفتنى ويقوللى هى جت كدا .
كلوز تو إيل :معلش أنا عاذرك -اتكلمنا عن آدم بعد كدا ييجى إبراهيم ودا كانت قضيته مختلفة .
أنا :إزاى ؟
كلوز تو إيل :قضيته كانت الحرية .لأن المجتمع البابلى كان فيه آليات خضوع مركبة من أصغر طفل لأكبر راس فى بابل .من خضوع الطفل لأمه والأم لزوجها والزوج لأمه وكل هذه المنظومة الأسرية تخضع لرئيس قبيلة أو عشيرة والكل يتبع الكهنة ومن فوقهم الملك الذى يدعى الألوهية وأنه يميت ويحيى .إبراهيم كان فتى حر .حطم كل التابوهات البابلية المرموز لها بالأصنام .ودعوة التوحيد تبعه تعنى عدم الخضوع للتابوهات الفاسدة والتعلق بالمطلق .
أنا :المطلق بتاع هيجل ؟
كلوز تو إيل :خلينى أكمل علشان منخرجش عن الموضوع .
أنا تفضل .
كلوز تو إيل :خللى بالك إن إبراهيم ما كانش حواليه حد لا كهنة ولا شعب ولا دياولو .
أنا :وبعدين
كلوز تو إيل :بعد كدا ييجى موسى وقضيته كانت مختلفة عن آدم وعن إبراهيم .
أنا :إزاى يعنى ؟
كلوز تو إيل :آدم كانت مشكلته الأمن وإبراهيم كانت مشكلته الحرية ,أما موسى فمشكلته كانت العدالة.
أنا :دى واضحة جدا .
كلوز تو إيل :بس خللى بالك إن الثقافة البابلية افترست الرسالة السماوية بمجرد موت يوشع بن نون .
أنا :وحياتك دا كان فى احكام سماوية بتتعدل وفقا للتوجهات البابلية فى حياة موسى .ومتنساش حادثة قتل حمور بن شكيم فى حياة يعقوب .
كلوز تو إيل :برافو عليك
أنا :برافو عليا ؟!لحد دلوقتى مش حاسس إنك بتجاوب على سؤالى عن رجال الدين .
كلوز توإيل : لو تصبر شوية هاتفهم .ممكن أكمل كلامى ؟
أنا :تفضل .
كلوز تو إيل :مؤسسة الكهنة ظهرت بعد موسى .
أنا :لكنها كانت موجودة قبل موسى وقبل ابراهيم كمان فى بابل وغير بابل .
كلوز تو إيل :بس ربنا ماقالش عليها . لكن البشر دايما يعملوها .ابراهيم كسرها بس كان لوحده وموسى كسرها لكنها ظهرت تانى من بعده .والمشكلة إنها من ناحية الشكل تبنت مطالب موسى وترفع شعاراته .ولكن من حيث المضمون هى آلية خضوع ضد مبادىء ابراهيم و آلية إرهاب ضد مبادىء آدم .
أنا :إزاى يعنى ؟ دا الواحد لما يسمعهم وهما بيتكلموا تحس إن كارنيه الجنه فى جيب الشيخ .
كلوز تو إيل :إنت ما خدتش بالك إن أى مؤسسة دينية دايما تطالب شعبها بالخضوع للحاكم والصبر عليه وإن كان ظالما .؟
أنا :آه .
كلوز تو إيل :الحاكم الظالم المستبد دايما احكامه قهرية
ودايما بيخضع شعبه لسلطته المطلقة ويرهبه ويخليه فقير ومحتاج والسلطة الدينية هى أول حاجة بتساعده على إنه يحقق الظلم والخضوع والفقر .
أنا :بدأت أفهم .
كلوز تو إيل :بعد كدا ييجى عيسى .
أنا :قضيته كانت إيه ؟
كلوز تو إيل :كان الله يرضى عليه بيدور على سعادة إنسان واحد .
أنا :أنت باين عليك بتحبه .صح ؟
كلوز تو إيل :فعلا أنا بحبه لأن توفير العدل والحرية والسلام غير كافى لتحقيق السعادة على المستوى الشخصى .
أنا :قصدك تقول إنه كان بيدور على سعادة كل فرد لوحده مش مبادىء وشعارات عامة زى اللى قبله .
كلوز تو إيل :يعنى الفرق اللى بينه وبين اللى قبله إن قيمهم كانت مجتمعية وهو كان بيدور على سعادة إنسان واحد .
أنا :ودا علاقته إيه بموضوعنا ؟
كلوز تو إيل :ماهو المؤسسة الدينية كانت عندها الكفاءة لابتلاع دعوته ثم إعادة إصدارها من جديد فى منظومة خضوع وظلم وفقر وإرهاب وحروب لا تنتهى .
أنا :كدا أنا فهمت قصدك .
كلوز تو إيل :لسه فى واحد مهم جدا .
أنا :قصدك سيدنا محمد ؟
كلوز تو إيل :أنت بتحبه ؟
أنا :بحبه علشان بحس إنه عالمى بس أتباعه محاصرينه فى نقطة العروبة .
كلوز تو إيل :معاك حق .أنا مش قلتلك فى الأول إن البابليين قاوموا النصائح السماوية ولما مقدروش يقضوا عليها استسلموا وبعد شوية بيرجعوا كل حاجة لسابق عهدها والتاريخ بيعيد نفسه لكن سقف المطالب بيرتفع مع كل دعوة .
أنا :وازاى دا حصل مع سيدنا محمد ؟.
كلوز تو إيل :هو حافظ على مطالب اللى قبله مجتمعة .لكنه أكد وبصراحة على عدم وجود مؤسسة دينية وأكد استقلالية الأفراد عن المؤسسات .وعدم مسئولية المؤسسات عن أى أفراد
أنا :أنت عمال تلف وتدور .قصدك براءة المتبوع من التابع وكل واحد مسئول عن نفسه وكدا .صح ؟
كلوز تو غيل :مخيبتش ظنى فيك .برافو عليك .
أنا :يا عم الملاك أنا سألتك عن رجال الدين لقيتك بتجاوبنى عن الأنبياء .عاوز توضيح أو لنقل صراحة .
كلوز تو إيل :يعنى الشيوخ والكهنة وكل رجال الدين ونساؤه مالهمش اصل .وسيدى المسيح حذركو من الأنبياء الكذابين والمسحاء الكذابين .وسيدك محمد حذركو من علماء السوء وهما لو كانوا عددهم بسيط مكانش الأنبياء شغلوا بالهم بالتحذير منهم لكن دول كتير أوى .
أنا :بنسبة كام يعنى ؟
كلوز تو إيل 99,99999فى المية ..
انا :طيب أنا عاوز أشوف حد منهم .
كلوز تو إيل :فى جماعة من اللى قتلهم كمال أتاتورك بيتحاسبوا لسه .تيجى نروح نشوفهم ؟
أنا :دول كانوا بيقولوا إن دول شهداء وفى الجنة حدف .
كلوز تو إيل :دول لسه بيتحاسبوا علشان طول لسانهم وكلامهم الكتير باسم ربنا وإدعائهم إنهم على حق .وخللى بالك إنهم كانوا من أركان الظلم والقهر والفقر والإرهاب فى دولة بنى عثمان .
أنا :ياللا نلحقهم .نفسى اتفرج .
كلوز تو إيل :اركب جنبى .
ركبت جنبه وما إن أغلقت الباب حتى وجدت نفسى مع كلوز تو إيل أما ملاك يقول لآخر :شيوخ الدولة العثمانية اتاخدوا من هنا فسألته :ماتعرفش راحوا فين .؟
الملاك :النار يا كابتن .
أنا :ياللا يا كلوز تو إيل نسبقهم على هناك .
كلوز تو إيل :أنا عارف الباب بتاعهم تحب نستناهم قدامه ؟
أنا :ماشى .ووصى يحضروا غدا ومكان ظل نقعد فيه .
كلوز تو غيل :أوكى إنزل خلاص وصلنا .
لقيت الغدا محطوط على ترابيزة فوقها شمسية قعدت آكل وقبل ما أخلص أكل لقيت أوتوبيس مكسر وبيطلع دخان من كل ناحية وصل وبينزل منه شيوخ دولة بنى عثمان
وقفوا شوية على ما ينادوا أساميهم
سمعت واحد من الشيوخ بيقول للى جنبه "مالنا لا نرى رجالا كنا نعدهم من الأشرار"قلت لكلوز تو إيل :
سمعت يا صديقى يظهر إن ربنا نفسه علمانى .؟

هناك 37 تعليقًا:

Miso soup يقول...

هايل يا دانتي
المشكلة ازاي تقنع الناس ان الدجالين هما فعلا دجالين ... انا شبه يآس من ده!!
تحياتي

بنت القمر يقول...

يا نهار
البوست مليان مليون فكرة في السهرة وعليك خير يا باشا
ده عاوز تركيز جامد

karakib يقول...

فاقد للقدرة علي التعليق يا استاذ

بنت القمر يقول...

يمكنك أن تكره عالم الإله، إلهك. ولكن هل يمكن أن تكرهه هو؟
تعلم إن البديل الذي يتيحه لك دائماً: اذهب وأعثر علي عالم أفضل، علي إله أفضل، إن وجدت. ولن يجديك التصرف علي إنه غير موجود، مثلما لا يجديك أن تغمض عينيك علي ما تري. فيكون ملاذك الوحيد هو البحث عن الإجابات. وبعد ما تكتشف غباء كل الأجوبة الجاهزة، أو قصورها، ربما تحاول أنت نفسك أن تبتكر بعضها. وتفشل.
هل لا بد من يقين؟
تستطيع أن تضيف هذا أيضاً للقائمة.
تكره تلك القسوة التي لا تتفق مع ما تنتظر. القسوة التي تجيدها كل الآلهة. أو فلتسمها القدرة المطلقة علي الاحتمال. ربما لهذا لن تصير إلهاً أبداً، ولو ادعاك بعضهم.
ولكي لا تطرد من جنته، أنت الوقح الذي يلقي بالأسئلة، فعليك بالحذر. ربما لو كنت مكانه لتغيرت الأمور، فما أدراك، أنت الطيني الفاني المحدود ؟
هذا ما يجعله لا يُسأل عما يفعل وهم يسألون. له أن يغفر، أو لا يغفر، ولا معقب لقضائه. ولا تنسي أنك لن تدخل الجنة بعملك، إنما برحمته.
تذكر أن الشيطان كان يظن أن لديه رأي آخر – أفضل. ولهذا كانت اللعنة.
ولكنك تستطيع أن تدّعي أنك تحبه. أيكفي هذا لمنحك رحمته؟
فأرفع ذراعيك، مثلما رفعهما هذا الصغير، تتفجر منهما الدماء، وهو يسأل، سؤالاً بسيطاً لكنه يضاف إلي أسئلتك الخرقاء:

"ينفع كده؟"
****************
كنت بتسنكح من لينك للينك
ولقيت الكلام ده في مكان وقلت اجيبهولك تتسلي فيه

^ H@fSS@^ يقول...

القاء الاسئلة مش وقاحة يا قمر، بالعكس
ربنا هو اللي امرنا بالتقصي و التتبع و عدم تقبل المخزون الثقافي لله في الله
و الشيطان لم يكن له راي اخر
لان كل الملائكة الاخرى كان لها راي اخر
و سمح باستماعهم الرب
لكن الفرق بين كل الملائكة و بين الشيطان هو انه تكبر و اتغر في نفسه مش علشان كان له راي مخالف
افتكري الاية اللي معناها بيقول اتجعل فيها من يسفك الدماء و نحن لك مسبحون
هما ابدوا راي اخر لكنهم ماعندوش واتكبروا عن السجود لادم
لكن هو اللي تمادى في غضبه

ثم
ادعاء المحبة مؤكد مش حيخفى على الله سبحانه و تعالى فهو الوحيد المطلع على القلوب
اما ان كان هذا يكفي لمنح الرحمةو الدخول للجنة فايضا ليس من اختصاصنا كبشر
لا يمكن ابدا التنبؤ بما هو الشئ الذي يجعل الله يوافق على دخول شخص للنار و اخر للجنة
صدقيني كان زمان السر اتفتش من زمان
مافيش حاجة بتستخبى

و اخيرا و ليس اخرا
مع ان النص ده منقول من شخص تاني يعني ماهواش كلامك
و مع ان ناقل الكفر ليس بكافر
لكن ايه دلالة شبة جملة
"
اسئلتك الخرقاء؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
"

هل اسئلة دانتي في رحلة صعوده للجنة خرقاء؟
ام ماذا بالظبط؟؟
و من يحدد اذا كانت هذه النوعية من الاسئلة خرقاء ام عبقرية؟؟
و الاهم
من هو صاحب هذه الكلمات الفلسفية المظهر الجوفاء المعنى؟؟ ممكن قائل او مصدر هذه العبارة؟؟ او علشان مظلمش صاحبها ارجو اني اعرف المصدر علشان احكم عليها في وسط نصها مش براه
لعل و عسى



اخرا و ارجو انه يكون كذلك بالنسبة لي فعلا
عجز عقلي المتضائل في الحجم و عديم التفكير في ايجاد علاقة بين ما اوردتيه من نص و بين فكرة النص الاصلي


شكرا

بنت القمر يقول...

النص عجبني وخلاص
ومتهمتش حد ان اسئله خرقاء
نص عجبني وملوش علاقه بأي حاجه ولااي شيئ
ومليش رغبه اني اورد الرابط ومتعمليش موضوع من غير موضوع يا حفصه
النص عجبني واديته لدانتي هديه زي ما كتبت.. يتسلي فيه عاااادي كان ممكن اديه لاي حد

Hypatia يقول...

استاذ دانتى

طيب منين اكتسبو مصداقيتهم وثقه الناس فيهم
ومش فى عصر واحد دول فى كل عصر وزمن ليهم مريدينهم وتابعينهم وفيه منهم كتير بيتعملهم مقام ومزار بعد ما يموتو
ده غباء من الناس ولا ذكاء من الزعامات الدينيه

DantY ElMasrY يقول...

miso soup
الناس الكويسة بس هى اللى تقدر تقتنع علشان المسألة مش مسألة قدرات عقلية فقط ولكن أيضا قدر كبير من الشفافية والنزاهة فى البحث عن الحقيقة
النوعية دى من الناس ناقصين اوى فى اوساطنا علشان احنا بنختار الأستاذ قبل ما نختار الموضوع
اسمك بالعربى ميزو سوب
بيتعمل ازاى ؟
شرفت

DantY ElMasrY يقول...

كراكيب
دا منتهى التواضع منك يا هانى وانا بكتب البوست كنت متخيل انه هيكون فيه مساحة مشتركة معاك اكتر من اى حد
عموما البوست مكتوب بشكل مباشر وميستحقش التحليل
شكرا لإطرائك

DantY ElMasrY يقول...

قمورة
فى تعليقك الأول قلتى انك شفتى مليون فكرة
واجلتى التعليق لحد ماتركزى
ورجعتى تانى لطعتى كلمتين لواحد محتار وقاعد يكلم نفسه
طيب انا مالى هو انا لازم ابدا من نقطة الصفر مع كل واحد
التعليقين دول مايحبوس
منتظر رأيك

DantY ElMasrY يقول...

نسيت اقولك :
أنا مابتسلاش

DantY ElMasrY يقول...

حفصة :
بالراحة شوية بنت القمر نقلت الكلام بأمانة معهودة فيها ووضعت المنقول فوق خط يفصل كلامها عنه
ومؤاخذتى عليها انها مقدرتش تتعامل مع النص وراحت قصت ولزقت كلام ساذج وبدائى من باب الكلاس روم كومبيتشن

وقالتلى كلمة زعلتنى وهى "انا كنت بتسنكح من لينك للينك لقيت الكلام دا جبتهولك تتسلى فيه "
اولا انا لا اتسكع لا فى شارع ولا فى الفضاء الإفتراضى .
يمكن هى شايفة ان البوست عبارة عن هراء وكلام فاضى ضيعت فيه وقتى
ودا اسمه تشويه هدف جيد وتحسين هدف سىء
يعنى انتى كنتى منتظرة الجزء التالت وعلقتى الأول وقلتى دا فيه مليون فكرة وبعدين تقولى "كنتى بتتسنكحى فى النت وجبتيلى الكلام دا اتسلى فيه ؟؟؟؟؟؟؟؟
"أرجو التفسير

عندى حلم فيك .. وبيكفى يقول...

انا اول مرة اعدى هنا بس تابعت المواضيع كلها ممممممم بس يعنى مش عارف حاسك مباشر اوى وبتنظر بسذاجة حاجه كدا زى فصص تلعوب للاطفال مابتسيبش حته نستنتجها بتجاوب وترد على نفسك
حاجه كدا ماخدش هايسقفلها الا اللى مقتنعين اساسا بيها بصراحه تنظير اهبل و حاجه بضان اوى
معلش سامحنى انا كنت عاوز اقول رأيي

بنت القمر يقول...

دانتي
ولو اني كنت افضل منك انك توجه ملحوظتك ليّا مباشرة مش في ردك علي حفصه
لكن نو بروبليم
انت مش بتتسنكح في الشارع ولا الفضاء الاليكتروني!!وانا مقلتش كده
انا قلت انا اللي بتسنكح.. ايه دخلك انت بقا؟؟
تالتا: السنكّحه مش عيب
:))))
رابعا
انا عارفه اني اتأخرت وبتأسف
ولو صبرت ها ارد
بس المشكله اني كنت بكتب كذا حاجه وبعلق في كذا مكان ومش عاوزة اخش عندك اعك ومضايقه اني متأخرة فجبت النص لحد بس ما ارتب افكاري وارد
بس
يعني قلت النص مش بطال
وبعدين هو النص بتاعك هدف جيد انا سوئته
والتاني سيئ انا حسنته
:))))
يا راجل يا موفتري
ازاي
ده هديه يا دانتي بيه؟؟
والنبي قبل الهديه
:(
يعني تقولي شكرا يا قمر وتعملي نسكافيه كمان
:)
وبعد ما امشي من ضيافتك تاخد الهديه ترميها في الزوباله
:)
طب انت اللي جبته لنفسك
ها اخش انام دلوقت ولما اقوم ها ارزعك تلاتين تعليق عشان تحرّم!!ا
:)
وانت كمان بالراحه عليا يا عمونا
والصبر طيب

DantY ElMasrY يقول...

عندى حلم وبيكفى
انت عاوزنى اكتب ازاى ؟
لازم اوصف مشاعر واقول ان شعرى وقف من الرعب لما شفت مش عارف مين ؟
او اكتب اخبار واحداث زى القبض على فلان او علان ؟
زى ما انت شايف انا كتاباتى قليلة ومينفعش اكتب اخبار
التناول بتاعى للموضوع كان بلغة مباشرة بدون رموز ولا تلميحات غامضة الا فى اضيق الحدود
اهم حاجة فى البوست لازم تاخد بالك منها مفهوم الخير والشر
وكتبتهم بالشكل دا علشان المفهوم يكون واضح واسف لإزعاجك

DantY ElMasrY يقول...

نسرينا
نظام الحكم الفاسد يحتاج الى كاهن ليدخل الشعب حظيرة الطاعة
والكهنوت الفاسد مش بس فى المؤسسات الدينية الصريحة
لكن ايضا فى الميديا اللى بتضلل الناس وبتعمل تعبئة لقيضة فاسة

DantY ElMasrY يقول...

بنت القمر
انا بس مفهمتش قصدك من الكلام اللى لزقتيه غير من تعليقك تحته
لأنه مالوش علاقة بالموضوع
يعنى واحد بيتكلم عن الثواب والعقاب
ماتجيش تحطيله كلام مش بتاعك عن الشك والذى منه
صح ؟
بعدين انا اتعب نفسى وتيجى انتى تقوليلى اتسلى فى الكلام دا ؟
وبعدين ردى عليكى الملحق على رد حفصة علشان تعليق حفصة مكانش على الموضوع دا كان على تعليقك
اقلك على حاجة
بلاش نتكلم فى مواضيع جانبية
انا فاهمك
منتظر تعليقك حتى لو من كلمتين
"رائع جدا "
او
"زى الزفت "

بنت القمر يقول...

دانتي
اديني جيت اهو
**************
شوف يا سيدي
وطبعا انا بقولك كضيفه وزائرة ومتذوقه للنص
مع كامل احترام دماغ شخص سعاتك
_______________
النص ده افضل من الجزء السابق مباشرة من حيث الفكرة والعرض ومليان منمنمات ونصيحتي متشيلش البوست ده بسرعه
*********
من حيث العرض مازال كلوز تو ايل وستب او ايل مازالوا يشكلوا بالنسبه لي حاجز نفسي بمعني
كل ما اجي اشرب الافكار وارتبها تطلع الكلمات دي المبهمه بالنسبه لي تقطع حبل افكاري
وان كنت افضل استخدام اسامي عربيه لها مدلول مناسب لان الاسامي دي ادت بعد تغريبي للنص شويه
ولكن نو بوربليم الغربه بتروح بعد القرايه للمره الخمسه وعشرين
:))))
يتبع

بنت القمر يقول...

طبعا الجزء بتاع جهنم والعذاب مش ها اعلق عليه دلوقت
لكن زي ما حضرتك قلت الفكرة كلها في حكايه الخير والشر
وهنا اسأل حضرتك هل النص هنا بيطرح حقيقه ولا بيطلب اجابه من المتلقي؟؟
عشان تفرق معايا
لو كان بيطرح حجقيقه يبقي دي قناعتك
ولكن لو بيطلب اجابه وبيطرح استفهام
ممكن انا اقولك قناعتي
اللي ممكن تكون بتتغيركل شهور
:)))))
انت بتقول ان غاندي وسقراط و...في الجنه بمقايييس الخير المطلق وهنا اسمح لي ممكن اقول لحضرتك حاجه
مين يحكم عليهم بالخير المطلق
باعتبارهم ناس طيبين من وجهه نظرك؟؟
ولا باعتبارهم معملوش حاجه غلط
وجهه نظر مين هي المقياس
انت ولا ربنا صاحب الجنه والنار
لو قلت لك ان في حديث بيقول ان احكم علي فلان او علان بدخول النار ذنب عظيم يغضب الله وممكن يخليه يدخل هذا الشخص اللي صادر قرار ربنا وحكم علي غيرة بالنار ممكن هو اللي يخش النار
طبعا انت ممكن ترد وتقولي ما تسمعيش كلام ابن باز وفلان وعلان
وها اقولك شوف فكرة الحديث مين اللي يحكم؟؟؟
بمعني
اذا انت امنت ان الكون ده ليه اله مش مخلوق عبث وخلينا نتفق علي النقطه دي كبدايه
يبقا لازم نسلم انه كأله القرار في مصير اي انسان هو بيد الله
ومش معني كده ابدا اني برجح او بعترض علي انه غاندي يخش الجنه
نهائي
بس فكرة جانبيه مش اكتر ولا الا نسمح للتكفيريين يقولو ا كمان مين ها يخش النار
يتبع

DantY ElMasrY يقول...

قمور
كلوز تو ايل يعنى
قريب الى الله
ستب تو ايل يعنى
خطوة الى الله
تخيلى لو خليت البطل ينادى على الملاك يقوله يا قريب الى الله يا خويا
عاوز اسألك على حاجة

بنت القمر يقول...

بالنسبه بقا لحكايه الخير المطلق
اقولك قناعتي غاندي وسقراط مكنوش مسلمين
وانت سألتني سؤال قبل كده ربنا بيحاسب علي الحجاب ولا علي العفه
اقولك ربنا بيديك غايه وهي السلام والعدل والعفه ووووو
لكن بيرسم لك طريق عاوز تمشي عليه اب تو يو
عاوز تعمل طريق تاني برضه اب تو يو
ربنا ليه حكمه انه مخلقناش كلنا مسلمين
ولا يهود ولا سيخ
ومش اكيد ابدا ان المسلم الفاسد الافاق افضل من الصيني او الهندي الزراديشتي او البوذي
عارف ليه
مش عشان مقاييس الخير المطلق لا
عشان ربنا عاوز كده
هو اللي خلق البشر س في مكان وزمان محددين وخلق ص في زمان ومكان تاني يبقا هو الاختيار بتاع ربنا اذن ربنا ها يحكم بناءا علي اختيارة مش اختيارنا
وكل واحد ليه مقياس وترمومتر
وممكن هنا تخش في قضيه فلسفيه تانيه
هو الانسان بيكون خيرّعشان الظروف مش بتطره انه يكون شرير
ولا بيكون خير رغم ان كل الظروف بتكون ضده فيكون اكثر خيرا
بمعني
جعلوني مجرما يتحاسب بنفس مقياس واحد اتربي في بيت وظروف كلها تحضه علي الصلاح والخير
اقولك سيبها لربنا لو انت مؤمن بيه
مفيش اجابه هنا قطعيه
لان الاجابه القطعيه تحتاج الي دليل ومنهج علمي
والحقيقه دول شاحين اوي من السوق اليومين دول
يتبع

بنت القمر يقول...

بالنسبه بقا لحكايه رجال الدين مش عارفه حاسه انها مبهمه شويه
يعني ممكن تعتبرهم ناس بتبحث عن الله زينا احيانا
او ناس تبحث عن مصالحها
بس انك تجمع رجال الدين هيلا بيلا كده من اول كهان الفراعنه ورجال الكهنوت وابن باز والقرضاوي والبخاري ورهبان البوذيه وحاخام مش عارف ايه وعلي مر الزمن وتحطهم في باكيدج واحده!!مش حاسس انه افترا شويه
وطبعا التفتيش في ضمير اي رجل دين هو زي التفتيش في ضميرك انت شخصيا
محدش معاه تذكرة الجنه واللي يصدق كده ما يلومش اللا نفسه دي ناس مجرد بتديك اشارات توضيحيه او حاجه زي علامات الطريق
باقي 200 كم
:)))
او بلبيس بعد انحرف يمينا القاهرة شمال
عاوز تمشي في الطريق انت وبختك بقا
ومحدش يعرف النهايه فين والشيخ اللي يقولك انا ضامن الجنه يبقا زي ما قلت الاول
يبقا ساب ايه لربنا بقا؟؟
يتبع

بنت القمر يقول...

بالنسبه بقا الي ان قضيه ادم كذا او موسي كان قضيته كذا
مش عارفه ايه دليلك ولا ده رأيك الخاص
اعتقد انا في قناعتي ان كل الانبياء كان قضيتهم التوحيد ابتداءا والحريه انتهاءا
وكلاهما مرتبطتان يعني لما توحد تتحرر من كل الالهة الاخري ومن عبوديتك لذاتك وشهواتك وغرايزك
والفكرة كانت بتكررمع كل نبي ورسول
يتبع

بنت القمر يقول...

بالنسبه بقا لحكايه المجتمع البابلي
اعتقد ان التسلسل اللي حضرتك رصدته مش خاص بالمجتع البابلي فقك
لكن التسلسل العبودي حاصل في كل المجتمعات الي الان سواء لو صنفت الحكايه كمجتمع مصري
مازال الموضوع ساريا والزوجه بيخضع لها ولادها وهي بتخضع لزوجها والزوج لرئيسه في العمل وهكذا
او لو نظرت وصنفت اقتصاديا في المجتمعات الرأسماليه
كل كيان اقتصادي بيتبع كيان تاني اكبر
الموظف بيتع المدير ودير الفرع بيتبع رئيس المجموعه و رئيس المجموعه بيتبع الشركه الام

او الوزراة

بنت القمر يقول...

الحته بتاعه شيوخ بني عثمان مش فاهماها وملتبسه عليا
بس
اي خدمه وها ارجع ابص تاني واعرف ردودك

DantY ElMasrY يقول...

عالماشى كدا
هل معنى انك محتارة وصدقتى ما بين يديك من الكتاب يبقى انا كمان محتار وعلى نفس المستوى من الإيمان ؟
هاتردى تقولى لأ
بس ناس زى القرضاوى يدعو للإيمان فإن قلت له انا اريد ان اؤمن فبماذا أؤمن
لما استطاع سوى اجترار كتابات ابن تيميه وان اراد التنويع رجع لابن الجوزى
انا ماباكلش معلبات

بنت القمر يقول...

انا مذكرتش ان عندي مسلمات
!!!
ومقولتلكش اسمع كلام القرضاوي
ولا انا بسمع كلام القرضاوي
ومحدش قالك كل معلبات
بس ابدأكل من غرس ايدك الخاص لو تقدر
لو كان القرضاوي او البابا شنودة بيقدموا معلبات
ممكن انت تقدم رؤيتك وتصورك ده مش تقليل من شأنك ابدا
بس للاسف او لحسن الحظ في ان معا.. ان افكارنا بيدخل فيها بمزاجنا او غصب عننا.. افكار الاخرين وتعليمنا وثقافتنا يعني مفيش اي فكرة بيور كده
ومغسوله بكلوركس
لازم يكون للاخرين والظروف بصمه فيها
انا قلت لك الناس دي ممكن تكون
مممممممممكن مش اكيد تقدر تديك اشارات للمرور
وانت وبختك
يا توصل يا تتوه وانت عندك العواقب وها تتحملها وحدك
مصريه صميمه
شرف مش تهمه
ولو علي مستوي العيوب الشخصيه
لان مفيش شخصيه بشريه تحت مستوي اي مجتمع الا بعيوبها
))))
علي فكرة كنت عاوزة اضايق من ردك
بس مضايقتش مش عارفه ليه؟؟
:)))))))))
انا مش سانده ضهري علي حاجه
خااالص
انا ضهري عريان في الهوا
بغير قناعاتي كتير جدااا
حسب الظروف والضغوط ومع كل سنه بتمر من حياتي
ومش جايه اديك درس احنا بنتناقش بس وبنتبادل القناعات وافكار
تحياتي

DantY ElMasrY يقول...

بنت القمر
انتى محسسانى انك مصرية صميمة
علشان عندك كل المشاكل اللى فى العقلية المصرية الحالية
يعنى حكومة تتغنى بالعلمانية فى الخارج وتمارس الطائفية فى الداخل
تزايد على حقوق الإنسان فى الخارج ومارس السلطة بشكل أبوى فى الداخل
لاحظى انك بتنطلقى من عدد كبير من المسلمات وابتغاء منك للسلامة تسندى ضهرك على كتاب واحد من المصنفين "معتدل "او حتى منعوج
انا شوفت رجال دين حقيقيين وواخدين دكتوراه فى الأصول مافيش اى فرق بينك وبينهم هم ليسوا اقرب الى الله ولا حتى يعرفون الإشارات

10:48 AM

DantY ElMasrY يقول...

بنت القمر
اللى قدامك دا يا فالحة جزء من
تصوراتى
طبعا دا مش مفروض عليكى تصدقيه كله او جزء منه
طبعا مش لازم تزعلى عشان احنا صحاب
وانتى عارفانى بنحمق وانزل على مافيش

ابو احمد يقول...

كل سنه وانت طيب

ذو النون المصري يقول...

البوست رائع جدا و اسئلته متعمقه جدا
التساؤل و البحث عن اجابات من سمات الفلاسفه و لولا التساؤل ما تعلمان فالسؤال كما يقال في الاثر نصف العلم
بالنسبه لموضوع الكهنه و علماء السوء فاعتقد ان فعلا علماء الدين كان لهم اثر سلبي في بعض العصور في اسلوب التدين السائد في المجتمع و يكفي ان تنظر نظره في الكتب و عناوينها و بعض محطات التليفزيون الدينيه لتري كم السفه و التخلف الذي يبث في الشاشات الي عقول الناس حول الدين و التدين
لكن لا ننكر ايضا ان هناك علماء دين قليلين جدا انقذوا الامه و ايقظوها من نومها مثل العز بن عبد السلام و موقفه الشجاع و الذي كان بمثابة مفتاح النصر ضد التتار و كذلك الامام محمد عبده في عصرنا الحديث

DantY ElMasrY يقول...

ابو احمد:
اهلا بيك
وكل سنة وانت طيب

DantY ElMasrY يقول...

ذو النون :
ماشى جدا
شفت انت بصعوبة ازاى علشان تلاقى رجل دين محترم

Desert cat يقول...

هل كل من رفع شعار دينى هيدخل الجنة مهما كانت اعماله او افعاله ؟
هل الجنة مقصورة على المسلمين فقط ؟
هل من حق الأغلبية سحق الأقلية ؟
لطالما هناك من اعطى عقله اجازة غير معلومة الاجل واكتفى بالانسايق خلف عدد من المرتزقة
اذن اختفى ذلك الطائش كثير الاسئلة
تحياتى

DantY ElMasrY يقول...

desert cat
تحياتك مقبولة ومردودة فى الخير بأحسن منها لا على سبيل المزايدة ولكن على سبيل الإحترام
ولا يضر الحقيقة قلة اتباعها
سلام

رجل من غمار الموالى يقول...

السلام عليكم
.....................
الحرية هى الأساس فى الموضوع
لكن قليل هم من يؤمنون بها
حريتك أن تعتنق ما تريد كما حريتى أن أعتقد ما أريد
مع الحفاظ على أرضية واحدة من القانون والتشريع يسمح بالتوافق بين أفراد المجتمع
يبدو هذا الشكل شكل حالم نظرى غير قابل للتحقيق على أرض الواقع
فى ظل عالم طائفى همجى محكوم بمعايير القوةوالمصالح والتعصب
............
أتفق فى أن النظم المستبدة تتغنى بالحرية لكنها تمارس القهر والتسلط وتجند لذلك كتبة من رجال الدين الرسميين - فاقدى المصداقية - على فكرة
.......
يالا سلام
..شكرا .طولت عليك يا باشاا

DantY ElMasrY يقول...

اهلا برجل عادى من غمار الموالى
بس لاحط انك حطيت سقف للحرية
غلى فكرة :الفكرة سابفة للتنويه ؟عنها ام لاحقة