الأحد، أبريل 13، 2008

عندما وجدت نفسى روحا بلا جسد

الصوت الملائكى:أنا مش هاقدر أروح دلوقتى علشان عندى شغل ,واحد مات واتحاسب ورايح أشوف نتيجته .
- أنا :طيب ماهو كل ما أطلب منك حاجة هاتقولى مشغول .هو الموت بيبطل ؟أنا مش منقول من مكانى قبل ما تحققلى طلباتى
الصوت الملائكى:هاكلملك رؤسائى .ثانية واحدة
غاب الملاك قليلا ثم عاد للظهور وقال :أقدملك"ستب تو إيل "..هى إز يور تور ليدر
-أنا :هو خريج لغات ..ممكن يكلمنى عربى
ستب تو إيل :ممكن طبعا ..اتفضل ياعمور
أنا :على فين ؟
ستب تو إيل :على الجنة .مش عاوز تشوف أصحابك سقراط وفولتير وغاندى ؟
أنا :هما فى الجنة ؟!!!!دا انا كنت فاكرهم غير كداوقال كنمت عاوز اطلعهم ..الحمد لله ربنا كبير وعادل وأهل لكل ثقة ..طيب أنا غيرت رأيى
ستب تو إيل :خلاص ؟هاتستلم القصر
-
أنا : لا! هانروح مشوار مع بعض
ستب تو إيل :فين يا عمور ؟أنا تحت أمرك
- أنا: عاوز اشوف عزازيل
ستب تو إيل :أنت طلباتك كلها غريبة كدا ؟
-أنا :أنا عاوز استلم على نظافة ..أصلى شفت فى الدنيا كتير ومكنتش قادر أعمل حاجة وكنت بسمع كلام كتير عاوز أتأكد من صحته .
ستب تو إيل :شكله كدا مش آخر طلب !
- أنا :عليك نور ..هههههه
ستب تو أيل :بس أنت عارف إن عزازيل لسه مجاش .
-!!!!! أنا:صحيح بس عاوز أشوف أوضته
.
ستب تو إيل :اركب ورايا .
ركبت وراه حاجة زى الموتوسيكل وبمجرد الركوب لقيت روحى أنا وستبتو إيل قدام أوضه على بابها واحد واقف بمنتهى الإشمئناط .
تقدم ستب تو إيل للواقف مناديا
:ستيبانوهل!!!!!!!!! معايا ضيف عاوز يلقى نظرة .جهز الغواصة وهات بدلة الزيارة .
قدم لى ستب تو أيل بدلة تشبه بدل رجال الفضاء فلبستها ثم صعدت الى عربة تشبه الغواصة بها فتحة زجاجية .
سألت ستب تو إيل :هو صاحبك ضارب بوز ليه كأن حد مزعله ؟
ستب تو إيل :أبدا هو بس مركز علشان مستنى عزازيل .
- أنا : مجهزين مقابلة يعنى ....يا نهار اسود ...لما المقابلة كدا أومال العذاب إزاى ؟
ستب تو إيل :هاتشوف عينة.
-دخلنا أوضة لقيت فى ترمومتر قرايته 1200 مئوية وفى الوسط موجود خازوق ضخم طالع منه حراشيف مدببة على طول الخازوق .
سالت ستب تو إيل :بيشتغل إزاى ؟
ستب تو إيل :اولا درجة الحرارة عندهم تحكم فيها إلى ملا نهاية .لكن الخازوق دا حكاية تانية .دا واخد كهربا لا تقل عن 22ألف فولت .والحراشيف معمولة من التيتانيوم
وكل دا راكب على آلية طرد مركزى لما بتشتغل بتولد أشعة جاما .تخيلت العذاب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الأوضة كانت كئيبة وسودا وحراسها بيهزوا الأرض وشكل السلاسل أصلا يهز البدن فقلت
-ياللا بينا .أنا أعصابى اتوترت الأوضة كئيبة والله أنا عذرت صاحبك ستيبانوهل :
ربنا يكون فى عونه
ستيب تو إيل :عاوز تروح حته تانية ؟
- أنا :أيوة فى ناس مكانش مسموح للى زيى بالكلام عليهم وكنت تلاقى اللى يقول عليهم نص كلمة متهم بكل حاجة وحشة .رغم انهم كانوا بيبيعوا اى حاجة عشان الفلوس وواحد منهم قاللى انت عمرك ما هاتورد على جنة .
ستب تو إيل :بص يا عمرو .انا ملاك مابفهمش فى البلاغة والتورية .مبفهمهاش وهى طايرة ....نزلها ووريهالى بوضوح عشان أفهم .
أنا :قصدى الزعامات الدينية .الرسمية منها خصوصا
يعنى شيوخ الإسلام والبطاركة والأحبار والناس دى كلها .
ستب تو إيل :شوف يا عمور ...أنا مجرد تور ليدر ..مقدرش اتكلم بشكل مجرد .....يعنى لو عاوز تروح مكان معين أنا تحت أمرك .
- أنا :عاوز اشوف حد من الناس دى وحد يفسرلى وضعهم عشان انا عارف ان لسانهم طويل وقدراتهم اللغوية والخطابية متخليش واحد زيي يعرف يرد .
ستب تو إيل :الكلام دا خارج اختصاصى .ثوانى اعمل تليفون .
أخرج ستب تو إيل جهازا يشبه موبايل اريكسون تى 28 وتحدث قليلا
ظهر فى الأفق وجه مطمئن ذو أجنحة تسد الأفق .
قدمه لى ستب تو إيل :رئيسى .كلوز تو إيل
هايخدك مكان ما أنت عاوز ويجاوبك على أسئلتك .
- أنا :شكرا يا سيدى !!!اتفضل أنت سلام يا ستب تو إيل ....باى
نظر لى كلوز تو إيل نظرة كلها تشجيع وقال
-عاوز تروح فين ؟-
أنا :مش ستب تو إيل اداك فكرة؟؟انت باين عليك محترم ومش هاعرف اتكلم معاك

هناك 10 تعليقات:

فاتيما يقول...

الموضوع بيكبر يا دانتى
إيه النظام
انت عمال تتلكك و شكلك بتتدلع
حد طايل يروح الجنة و يقعد يتلكع كدا
يا سيدى أدخلها و بعدين أبقى اعرف على مهلك
انت غاوى سفسطة قوى
يللا
لما نشوف آخرتها معاك
تحياتى

DantY ElMasrY يقول...

الحياة مش اكل وشرب بردك

بنت القمر يقول...

اولاكويس التمبليت الجديد لاني مكنتش عارفه اعلق علي الموضوع اللي فات لانه الصفحه كانت متنحه
تانيا ولو انن الخط الاسود غلس لان الخلفيه غامقه وممكن تعدله من الفونت وكلور لاني بصراحه قريت الموضوع من شو اوريجينال بوست اللي في صفحه التعليقات بعد ما قريته في الريدر
تالتا مش عارفه الموضوع اللي فات حبيته اكثر وكان انساني اكتر
الجزء ده مش عارفه بعد قراءه سريعه حاسه انه زي فيلم خيال علمي
عموما اكيد في قرايه تالته وتعليق اكبر تحياتي

DantY ElMasrY يقول...

بنت القمر :انا مش صمويل بيكيت ولا اوسكار وايلد
لكن دى محاولة لطرح مسائل صعبة المناقشة والكلام فيها بيجيب صداع لناس كتير رغم انهم بيتعاملو معاها على انها بديهيات
ولو قريتى البوست الأخير بتاعك هاتلاقى نفسك تجاهلتى اسئلة مهمة لابنك لا لشىء الا انك مش عارفة
لكن هو لازم يوصل لنتائج معينة ازاى منتيش عارفة !!!!!
واسئلة كتير بنجاوب عليها بسطحية
يعنى قلتى لابنك كلام عن ربنا ولما تعمق معاكى فى السؤال هربتى علشان التصور اصلا مش مبنى بطريقة هندسية سليمة
طبعا انا مش قصدى انتى تحديدا ولكن عن الأم فى البوست الأخير بتكلم
فكرك الطرح النظرى البحت ينفع فى الحاجات دى ؟
اخيرا فى جزء تالت للنص الموقف فيه بيتصاعد شوية شوية بس انا لسه ما كتبتوش .
غيرت التيمبليت تانى
اى خدمة

فاتيما يقول...

الشكل الجديد احلى بكتير
مبروك يا سيدى
تعيش و تمبليت

بنت القمر يقول...

دي مواقع تمبليت
http://www.finalsense.com/services/blog_templates/
http://www.pyzam.com/myspacelayouts/details/scratch-flower
التاني بتاع بيزام في عدد لانهائي من التمبليتات
_____________________
بخصوصو اسئلتك
رديت عليك عندي رد طويييييييييييل
اما التدوينه هنا فما زلت اقرأها

faisal يقول...


أيوااااه
انت كده قربت قوي للحتة اللي انا عايزها
بتاعة المنافقين عليمي اللسان دي :)
مستني الحلقة الجاية بفارغ الصبر
بالمناسبة أول ما جبت سيرة الخازوق افتكرتك ح تدخل في منطقة زيارة للجنة والنار بتاعة مصطفى محمود
لكنك اخرجتها بشكل مختلف..
دام لنا قلمك..

بنت القمر يقول...

معلش عشان انا قريت بتاع 15 مرة
ونفسي افهم ستب تو ايل
وستب تو كلوز وستب نوهيل
يعني دي اسامي رمزيه للملايكه او الزبانيه
ولادي كلمات اجليزي مثلا
stop no hill
عشان افهم بس ولو كده ليه كاتبها عربي؟
طي وكلوز ده ايه ولا اسامي عشوائي وانا اللي بتفذلك
وبرضه ليه ام السواد ده
حرااام عليك
ده خيالك بشه حراشيف تيتانيوم
ولو اني مش عارفه تيتانيوم ده ميزته ايه في التعذيب بس بجد مش ممكن غرامك بالجحيم
انت ماسوشي
؟؟
وليه
انت قريت
مقارنه بين الكوميديا الالهيه ورساله الغفران
او بين دانتي والمعري

http://www.arabiclub.net/arabi/archive/index.php/t-32530.html
عموما انتظر اجابه الاسئله الاولي

^ H@fSS@^ يقول...

الله !!؟؟
هو كل ما ادخل الاقي شكل جديد
طيب ماشي
مبروك

بس سؤالي بقى
امتى المسلسل ده يخلص
انا مش بحب اتابع حاجة متقطعة
بحب الافلام اكتر
ممكن؟؟
مستنية الجزء التالت و الاخير
ماشي؟

DantY ElMasrY يقول...

فاتيما
زورونا تجدوا ما يسركم
احمد فيصل
النقطة اللى انا فاهمها من كلامك ان شاء الله ألمسها من ناحية قناعاتى بس يومين واجهزها

بنت القمر ستيبانوهيل جت معايا كدا علشان الموسيقا اللفظية لكن انا قصدى بيها ستب اون هيل
وكنت بفكر اسميه اجريسف اون هيل

لما الموضوع يخلص نتكلم على التفاصيل
بس عاوز اقلك على حاجة ليها علاقة ببوست التابوهات عندك
اننا بنقول لولادنا اجابات مختصرة هما لما بيسمعوها بيسكتو من غير فهم
ولما بيكبرو بيقولو نفس الإجابات المختصرة اللى جواها نوع من التحذير من تناول الموضوعات دى
لكن انتى لما رديتى عليا انى مش عارف ربنا شكله ايه او فين تجاوزتى الصواب
وردك عليا كان من منطلق افتراضات معينة معندكيش عليها دليل غير كلام ناس زى ابن باز وابن تيمية اللى بيتعاملو معانا على اننا عيال صغيرة بردك
واعتقد ان الواحد لما يتناول حاجات زى دى لازم يقدم تفسير كامل لله والإنسان
مش يفسر حته حته ودايما يرجع لقالو وقلنا
يعنى الموضوع يشمل سؤال مهم وهو
ربنا خلقنا
طيب بيحاسبنا ليه على افعالنا اذا كنا احنا صنعته
يعنى يخلقنى وحش ويقوللى انت وحش ليه ؟
ليه ادانى فرصتى فى زمن زى دا ومخلقنيش فى وقت معاصر للأنبياء مثلا علشان يعرف يحاسبنى على ايمانى
قيم الخير والشر عند ربنا هل هى شكليه ام هى موضوعية ؟يعنى ربنا بيهتم بالحجاب ولا بالعفة ؟
طيب سؤال تانى :
واحد بيعمل الخير ولا يؤذى احدا ويحاول اسعاد من حوله
لكنه مش على دين
يتحاسب ازاى ؟
خللى بالك ان اسئلة زى دى لو رجعتى لكلام شيوخ وكهنة هاتلاقيهم بيفكروا ان ربنا بتاعهم هما بس والجنة لولاد الشارع بتاعهم بس
واتباعهم مقتنعين بكدا ودول اغلبية كبيرة
اقلك على حاجة
انا طولت عليكى
شرفتى